A burberry kétségkívül az egyik legnagyobb múlttal rendelkező angol divatház, ám története több szempontból is rendhagyó . Részben azért , mert nem csupán a hagyományos értelemben vett sikerekről és szárnyalásokról szól, részben pedig azért, mert olyan történetet vázol fel ami megmutatja , hogyan lehet pusztán anyagból kiindulva a divatipar vezérei közé s egyben az ismertség világába törni. A burberry esetében nem a divat szelleme , hanem a praktikum formálta a viseleteket , és teremtette meg a ballonkabátba burkolózó , kockás sállal a nyakában a londoni utcákon imbolygó divatos európai ember képét.
A patinás házat 1856-ban alapította a návadó, Thomas Burberry , aki alig 21 évesen megnyitotta első textilüzlete kapuit egy angol városkában , Basingstoke-ban . Ekkor még nem tudta , hogy ezzel nevét örökre beírta a divattörténelembe. Tudatos üzletpolitikája és hozzáértése hamar meghozta a sikert , s az 1870-es évektől az anyagok helyett az öltözékek , a praktikum és a nem hagyományos értelemben vett divat került figyelmének középpontjába. Különleges textíliák fejlesztésébe kezdett , melyek méltán tették világhírűvé . 1880-ban született meg az a gyapjúból , pamutból vagy keverék fonalból –ma már akár műszálból is – sűrűn , átlósan és párhuzamosan is szőtt anyag , amely minden addigi textíiliánál ellenálóbbnak , vízálóbbnak és sokkal strapabíróbbnak bizonyult. Ez a gabardine. A legenda szerint az ötlet egy juhásszal való beszélgetés során pattant ki a fejéből , midőn látta , hogy a férfi bárányok faggyúja által átítatott kabátja vízlepergetővé vált . A zord időjárási körülmények között is tökéletes védelmet nyújtó gabardine komolya karriert futott be , mivel a XIX. Századi technikák egészen addig nem tették lehetővé , hogy az ember ruházata ellenálljon a szélnek és az esőnek . Természetes hát , hogy az újszerű anyagot 1888-ban levédette , s nem sokkal később , 1891-ben megnyitotta első londoni üzletét is , ahol sorra fogadták a megrendeléseket –a vállalat központja azóta is ezen a helyen üzemel. A Burberry arculata is formálódott , ennek részeként elkészült a zászlót vivő páncélos lovast mintázó logó , melyben a zászló a Prorsum , azaz előre üzenetet lobogtatja. A Burberry hivatalosan is bejegyzett márkává vált . Az ifjú üzletember brilliáns üzleti elmével már akkor felismerte , sikerét az ismeretség hozza majd meg , így elérte , hogy oylan korabeli hírességek viseljék ruházatait , mint Lord Baden-Powell , aki nem más , mint a brit hadsereg egykori altábornagya , író és nem mellesleg a cserkészet megalapítója. Burberry különleges és ellenálló anyagából készült ruháit viselte a nagy felfedező , Ronald Amundsen is 1911-ben , amikor elérte a Déli-Sarkot . Ernest Shackleton is gabardine-ből készült öltözékben indult neki antarktiszi expedíciójának , de a repülés útttörőinek munkájához is hozzájárult a divatház a megfelelő öltözék biztosításával.
A gabardine természetesen a hadiiparba is beszivárgott . Burberry 1914-ben felkérést kapott , hogy az angol hadsereg számára olyan ruhát tervezzen ami nem csak az időjárás de a háború próbáját is kiállja . Így született meg a trenchcoat, azaz vihar vagy ballon kabát, ami egyben volt kényelmes , erős , praktikus és elegáns, hogy a tisztek minden igényét kielégíthesse . A megvalósítás olyan jól sikerült , hogy a háború elmultával a katonák továbbra is ragaszkodtak kabátjaikhoz, megteremtve ezzel a soha el nem múló divatot . Az igazi ballon máig egyet jelent a Burberry kabátokkal , melyek oly sok évvel az első világégés után is magukon viselik az egykori praktikus jegyeket : kitüntetéseknek szánt vállpántokat a fegyver és a térképtartó övet vagy éppen a kézigránátok miatt megalkotott D-gyűrűket . A hirtelen felbukkanó viselet hamarosan a női sziveket is rabul ejtette , s az unisex jegyében pillanatokon belül a keskenyebb vállakra is ballonok simultak . A kabát 1920-ban kisebb igazításon esett át , bélésként kockás anyagot álmodtak bele , s ezzel egy ujabb legenda indult útjára.
|